MWCapital i BSC mostren un prototip de “bessó digital” per investigar i assajar tractaments personalitzats

• El prototip permet mostrar de forma gamificada el potencial de la supercomputació aplicada a la medicina.
  • L’activitat forma part de “Remember the future”, la proposta de MWCapital a MWC Barcelona que, enguany, aborda la reindustrialització per mostrar com la tecnologia i la innovació estan modelant el futur d’indústries clau.

Mobile World Capital Barcelona i Barcelona Supercomputing Center – Centre Nacional de Supercomputació (BSC-CNS) presenten, durant el MWC Barcelona, un prototip de bessó digital que busca generar, mitjançant el poder de la supercomputació del BSC, models virtuals del cos humà per investigar en salut i fomentar la divulgació sobre la personalització de la medicina.

L’experiència presentada a l’estand de MWCapital, que compta amb la col·laboració de la spin off del BSC ELEM Biotech, consisteix en la recreació d’un laboratori en el qual es capten dades bàsiques i es pren el pols de cada visitant a través d’un dispositiu electrònic que, a manera d’escàner fictici, genera un cor d’acord amb el perfil de cada usuari. A continuació, el simulador reproduirà una recreació en 3D del cor que, a poc a poc, començarà a bategar amb les mateixes pulsacions que el visitant. Es tracta d’una versió simplificada de la creació d’un “bessó digital” d’aquest òrgan que actualment està desenvolupant i comercialitzant ELEM Biotech, a partir de la tecnologia Alya Red desenvolupada amb el BSC, i que servirà per millorar la detecció i el tractament de malalties cardíaques.

El projecte s’ha presentat aquest matí amb la presència del CEO de MWCapital, Francesc Fajula; el director adjunt del BSC-CNS, Josep Maria Martorell; l’investigador ICREA i director del Departament de Ciències de la Vida del BSC, Alfonso Valencia; l’investigador del BSC, CTO/CSO i cofundador d’ELEM Biotech, Mariano Vázquez, i la investigadora ICREA i cap de grup a l’Institut de Bioenginyeria de Catalunya, Núria Montserrat.

Segons Francesc Fajula, “amb aquesta experiència, MWCapital i BSC volen exemplificar com la supercomputació està transformant la investigació mèdica per millorar la salut i quines poden ser les diferents aplicacions en aquest camp”.

Per la seva banda, Josep Maria Martorell afirma que: “El BSC, a través de les capacitats úniques del supercomputador MareNostrum 5 per a l’anàlisi massiva de dades i l’ús de la Intel·ligència Artificial, representa una pedra angular en la revolució de la salut en què ens trobem. En aquesta nova era de les dades, gràcies a la supercomputació, podrem avançar com mai en la medicina personalitzada per prevenir i curar malalties d’una forma molt més efectiva i eficient”.

El repte d’aconseguir “donants de dades

Durant la presentació, s’ha organitzat una taula rodona per exposar un dels reptes que afronta aquesta tecnologia: el de l’accés a la informació. Per crear els models computacionals que hi ha rere els “bessons digitals” es necessiten dades de qualitat, sempre garantint la seva seguretat i anonimat. Per això, els experts aposten per generar confiança en els ciutadans sobre l’ús de les seves dades, incloent-hi la possibilitat de seguir i controlar l’ús de dades personals i la figura dels “donants de dades” (data donor), juntament amb la creació d’entorns segurs per a la investigació (Trusted Research Environments), que són les línies mestres per desenvolupar els bessons digitals en Medicina.

Supercomputació en Medicina

Generar “humans virtuals” mitjançant la combinació de simulacions i Intel·ligència Artificial és una de les aplicacions amb més potencial que ofereix la supercomputació en el camp de la salut. Els supercomputadors més moderns, com el MareNostrum 5 que acaba d’estrenar el BSC, són capaços de gestionar i analitzar ingents quantitats de dades sobre genètica, imatges mèdiques, historials sanitaris i entorn social de milers de persones. A partir d’aquestes dades, poden extreure patrons que permetin avançar en la investigació sobre les bases moleculars i fisiològiques de les malalties, l’adaptació a fàrmacs i l’aplicació de noves tecnologies.

En l’àmbit mèdic, l’ús de la tecnologia dels bessons digitals obre la porta a la creació de models virtuals del cos humà que s’integrin en els entorns de suport a la decisió mèdica, per ajudar en el diagnòstic i tractament de malalties en entorns de medicina personalitzada.

Un viatge a la Barcelona del futur a través de la indústria

Aquesta experiència forma part de “Remember the future”, la proposta de MWCapital que recorre el passat, present i futur dels sectors que han transformat la indústria i l’economia, i que han situat Barcelona com a referent global.

A l’estand de MWCapital al MWC Barcelona, els usuaris poden veure originals d’alguns dels invents icònics que han transformat la indústria durant l’últim segle, experimentar un viatge sensorial immersiu a través de les quatre grans revolucions industrials (de la mecànica a l’electricitat, passant per la digital, fins a la IA) i participar en quatre experiències gamificades per comprendre com la tecnologia i la innovació estan modelant el futur de quatre sectors capdavanters com són la salut, la mobilitat, la moda i l’energia. Tot això, posant el focus en una tecnologia més sostenible, més resilient i més humanista.