MWCapital i l’European Innovation Council desgranen els reptes que ha d’abordar Europa per impulsar la transferència tecnològica

• El cap d’unitat de l’European Innovation Council (EIC), Viorel Peca, i el CEO de Mobile World Capital Barcelona, Francesc Fajula, debaten sobre els reptes i oportunitats de la transferència tecnològica al 4YFN.
  • Fomentar la mentalitat emprenedora dels investigadors, harmonitzar la normativa o atraure inversió en Deep Tech són alguns dels reptes que els països europeus han d’abordar per millorar la seva capacitat de “traslladar les seves innovacions científiques i tecnològiques al mercat”.
  • EIC i MWCapital col·laboren per identificar i ajudar a convertir en spin-offs més d’un centenar de projectes tecnològics cada any.

El cap d’unitat de l’European Innovation Council (EIC), Viorel Peca, i el CEO de Mobile World Capital Barcelona, Francesc Fajula, han estat avui els protagonistes al Banc Sabadell Stage del 4YFN, on han debatut sobre com impulsar la transferència tecnològica a Europa. Durant la sessió, han posat sobre la taula alguns dels reptes que han d’abordar els països europeus per millorar la seva capacitat de “traslladar les innovacions científiques i tecnològiques al mercat”. Entre ells, fomentar la mentalitat emprenedora dels investigadors, harmonitzar les normatives o atraure inversió en Deep Tech.

“Per a l’EIC, és un orgull contribuir al desenvolupament tecnològic europeu des dels seus orígens a les universitats i centres de recerca, amb programes de finançament com l’EIC Pathfinder & Transition. Tanmateix, veiem que aquest coneixement té molt potencial de negoci que no està arribant al mercat, per la qual cosa ens centrem a impulsar programes de suport a l’emprenedoria com l’EIC Tech to Market”. Així ha resumit Viorel Peca, cap d’unitat de l’EIC, l’estratègia d’aquesta institució que, en l’actualitat, és el major inversor en Deep Tech d’Europa a través de l’EIC Fund.

Peca ha compartit escenari amb Francesc Fajula, CEO de MWCapital, que s’ha consolidat com el venture builder cientificotecnològic de referència a Europa: “MWCapital és un pont per reduir la bretxa entre la ciència i el mercat”, ha subratllat. Així mateix, ha afirmat que “Barcelona s’ha convertit els últims anys en un pol d’atracció d’inversió tecnològica. El seu ric ecosistema digital és un entorn propici per a la innovació, l’emprenedoria i la generació de spin-offs”.

El 2023, MWCapital es va convertir en soci estratègic de l’EIC, el qual lidera i implementa el programa Tech to Market, promogut per la Comissió Europea per identificar, desenvolupar i expandir tecnologies d’avantguarda. Gràcies a aquest consorci, en la qual també participa EurA AG, cada any se seleccionen aproximadament 80 projectes tecnològics procedents de centres de recerca i universitats capdavanteres d’arreu d’Europa, amb l’objectiu d’ajudar-los a convertir-se en spin-offs i portar les seves tecnologies al mercat. Moltes d’aquestes startups són presents en l’edició d’enguany del 4YFN.

Superar la bretxa entre ciència i mercat

EIC i MWCapital comparteixen la seva vocació de facilitadors i acceleradors de la transferència tecnològica, donant suport a projectes innovadors en la seva transició del laboratori al mercat. Com ha explicat Fajula, Europa excel·leix en producció científica (el 43% dels articles més citats del món són d’autors europeus) i compta amb 6 de les millors universitats d’Informàtica i 5 de les millors universitats d’Enginyeria, segons l’índex Times Higher Education. No obstant això, el nombre de patents i spin-offs generades pel continent no reflecteix aquests resultats.

Com a experts a acompanyar projectes innovadors en la seva transició del laboratori al mercat, els representants de l’EIC i de la MWCapital han compartit la seva visió sobre les “barreres” a la transferència tecnològica que arrossega Europa i sobre els canvis necessaris per superar aquesta bretxa.

En primer lloc, fomentar la mentalitat emprenedora dels investigadors. “Europa ha avançat en la col·laboració entre el món acadèmic i la indústria, però molts investigadors continuen prioritzant la publicació d’articles sobre la comercialització d’innovacions. Per facilitar aquesta transició, es necessiten intermediaris que connectin la universitat amb empreses i inversors, que acompanyin els investigadors i que actuïn com acceleradors de negoci. Un esforç en el qual organitzacions com MWCapital poden jugar un paper fonamental”, ha defensat Francesc Fajula.

Un altre repte és la inversió en innovació. Tot i que aquesta ha augmentat en els últims anys, encara és difícil atraure finançament en fases inicials, en particular cap al sector Deep Tech. Per captar més inversió, el representant de la Comissió Europea advoca per combinar estratègies com “promoure la col·laboració publico-privada”, “aprofitar el Fons Europeu d’Inversions” o “oferir incentius als fons generalistes”, així com “flexibilitzar la participació de les universitats en les seves startups”, obrint-les a la inversió externa.

Barcelona, el model a seguir per atraure inversió tecnològica

El CEO de Mobile World Capital Barcelona ha destacat un altre factor decisiu que influirà en el paper estratègic d’Europa en els pròxims anys i que posicionarà Barcelona com la capital líder en Deep Tech: “Europa ha d’apostar per aquelles tecnologies d’alt valor en les quals pugui ser diferencial, com la IA generativa, la biotecnologia, les energies renovables, la fabricació avançada, les tecnologies netes, la quàntica o els semiconductors”. En aquest sentit, Fajula també ha assenyalat que “la capital catalana s’ha convertit en els últims anys en un pol d’atracció d’inversió tecnològica. Els trets distintius de la ciutat i el seu ecosistema són un atractiu internacional innegable”.

Estigues informat de tot!

Subscriu-te i estigues informat dels últims continguts de Mobile World Capital Barcelona.